TutJam #3 – jak będzie oceniać jury? 😉

Cześć słodziaki. Przygotowałem dla jury kilka pytań odnośnie gier tworzonych na TutJam #3. Poznamy ich sposób oceniani oraz rady 😀

Pytania dla jury zawarłem w anonimowej ankiecie. Zostały one zadane tak, aby oceniający musieli odpowiadać otwarcie i zgodnie z tym co sami uważają. Nie przedłużając oto pierwsze z nich

Jakiego rodzaju gier spodziewasz się oceniać?

A oto odpowiedzi:

Platformówki, Jednoosobowe

Myślę, że będzie podobnie, jak we wcześniejszych TutJamach. Różny poziom jeśli chodzi o grafikę, efekty dźwiękowe i samą rozgrywkę. Jedno jest pewne – będą kolce! 🤣

Uważam iż będą to gry wyśmienicie zrobione, które będą dawać pełno frajdy i radości. Liczę też oczywiście na kolce 🙂

Poprzednie Tutjamy pokazały, że uczestnicy są bardzo kreatywni w interpretacji tematu. Pod tym względem można się spodziewać wszystkiego, chociaż liczę, że będzie dużo kolców 😉 Jeżeli chodzi o samo wykonanie to zapewne zobaczymy zarówno gry 2D oraz 3D. Zakładam, że będą to w większości gry platformowe, chociaż może znajdzie się też coś z widokiem z pierwszej osoby.

Przyjemnych, pomysłowych, niedopracowanych

Jak dla mnie większość z jury chce po prostu kolców 😆

Jakiego rodzaju gry uwielbiasz grać? Jakie to gatunki? Co sprawa, że tak je lubisz?

Tak wiem, że to wiele pytań, ale zgrupowałem je, głównie z tego powodu, że tyczą się tego. Dzięki temu odpowiedzi są bardziej szczegółowe 😉. Poznajmy odpowiedzi:

Pierwszoosobowa, o budowaniu. Trzeba mocno myśleć przy budowie, a potem rozbudowie

Lubię różne gry – Strategie takie, jak 0A.D., czy AoE. Oczywiście Minecraft i gry sandboxowe, w których mogę niszczyć! 😉. Uwielbiam klimaty horroru i postapo, co niektórzy już pewnie zdążyli zauważyć. A prócz tego uwielbiam gry rytmiczne, a w osu! potrafię zagrać nawet kilka tysięcy razy w ciągu miesiąca i mam w tej grze na chwilę obecną spędzony czas: 9 dni 15 godzin i 48 minut (który nalicza się tylko, gdy klikam)

Różne, byle fajne

Dosłownie niemal wszystkie. Ja ogólnie uwielbiam gry i mam ich sporą kolekcję, ale jeśli już mam coś wybrać to są to strategie, hack&slashe, rpg drużynowe, rpg akcji oraz wszelkie sandbox’y, gdzie można tworzyć i budować co się chce. Do tego city buildery, zarządzanie koloniami, także strzelanki, różne symulac…. Może skończmy na tym, że dosłownie niemal wszystkie

Bardzo lubię gry strategiczne, ekonomiczne, twardo stąpające po ziemi bez przesadnego fantasy. Gry typu Frostpunk, Rimworld, Football Manager, czy Battlebrothers. Lubię je z tego powodu, że potrafią bardzo mocno zaangażować i wciągnąć na wiele godzin plus nie są ograniczone fabułą ani jednym głównym celem jaki narzuca nam gra – wygrana następuje gdy ty tak stwierdzisz, a nie sama gra powie, że już ją przeszedłeś. Ta otwarta struktura sprawia, że można podchodzić do tych gier wielokrotnie i za każdym razem odkryjesz coś nowego.

Niesamowita mieszanka, ale myślę że temu uczestnikom będzie dużo łatwiej trafić w cokolwiek, a i może kogoś powyższe odpowiedzi uspokoją? 😉

Które aspekty gier i dlaczego są dla Ciebie najważniejsze?

Budowanie, dużo budowania i myślenia co budować

W grach prócz niszczenia wszystkiego na swojej drodze cenie sobie to jak gra potrafi wciągnąć. Fabuła, ścieżka dźwiękowa i klimat, to chyba najważniejsze rzeczy i na nie też zawsze zwracam uwagę. grafika też jest ważna, ale gdy gra wybija się właśnie grafiką, to potrafię stać w jednym miejscu myśląc sobie „podoba mi się ten głaz, to na prawdę fajny głaz” – takie zboczenie grafików 😉

Lubię gry z emocjonującą fabułą, ładną grafiką i dobrą muzyką. Takie gry często mnie wciągają, bo można nieźle wczuć się w świat gry i postacie którymi gramy. Również ciężej jest się rozstać z taką grą, no ale cóż.

To bardzo zależy od konkretnego gatunku, ale bardzo cenię sobie możliwości rozwiązywania problemów na wiele sposobów, dbanie o drobne, nawet gameplay’owo nieistotne, szczegóły, które pozwalają bardziej zagłębić się w świat gry. Lubię gdy nie ma sztucznych ograniczeń i można realizować swoje szalone pomysły.

Pomysł – zdecydowanie pomysł. Sama jakość wykonania oczywiście też jest istotna ale nic nie przebije „pomysłowego pomysłu” który wyróżnia się spośród pozostałych gier. To sprawia, że od razu dostrzegasz taką grę i jesteś zaintrygowany tym co ona może oferować bo nie jesteś pewien czego się spodziewać.

Bardzo ciekawa różnorodność, a jeśli jesteś uczestnikiem to daj znać w co trafiłeś! 😉

Jak się spodziewasz: ile frajdy sprawi ci ocenianie gier? Dlaczego tak uważasz?

Kolejny złożony punkt, ale trzeba jednak wiedzieć, że poza obowiązkiem też liczy się zabawa, którą uzyska się z grania 😁 Jurorzy też co nie co o tym wiedzą:

Jeśli gra będzie zachęcać do włączenia to da dużo frajdy

Na pewno będzie fajnie móc ocenić gry stworzone przez taką społeczność. Uważam tak, bo na pewno będzie fajnie móc ocenić gry stworzone przez taką społeczność. A tak na poważnie, to będę na prawdę ucieszony, gdy zagram w coś, co się wybija świetnym pomysłem (tak zrobił np. Superhot, który też jest grą GameJamową)

Myślę że będzie mega dużo frajdy

Pierwszy raz będę oceniał oficjalnie gry, więc będę mógł się wreszcie wyżyć… to znaczy pokazać twórcom, co zrobili dobrze, a co jest do poprawy. Dla mnie taki wkład edukacyjny jest bardzo istotny. Dodatkowo jak będą kolce, to sama świadomość, że Tutors się wkurza będzie zabawą samą w sobie.

Dużo

Uważam tak, ponieważ w poprzednich edycjach jamu bawiłem się bardzo dobrze, więc myślę, że tym razem będzie podobnie 🙂

Zatem każdy jest pozytywnie nastawiony, co jest mega dobre. Myślę, że jak gry na prawdę ucieszą głosujących to tylko to wpłynie dobrze na ocenę 😄

Jeśli trafi się bardzo trudna do przejścia gra, to jak to wpłynie na ocenianie?

Zobaczmy czy to się popłaca:

Nie powinno to wpłynąć na efekt końcowy (kolce mogą być)

Jeśli gra będzie nie do przejścia, to pewnie jej nie przejdę. Wiadomo, że takie podejście do tworzenia może negatywnie odbić się na punktacji

Jak będą kolce to git, jak nie to marnie to widzę.

Są dwie opcje: albo gra ma wysoki i przemyślany stopień trudności, która wymaga nauczenia się i dobrego wykorzystania jej mechanik to jest to olbrzymi plus albo ta gra ma nawalone wszędzie kolce i głupie utrudniacze, a największa trudność wynika z tego, że błąd powoduje ponowne przejście gry albo jej sporej części, to takiej grze świetlanej przyszłości nie wróżę.

Zależy jakiego rodzaju będzie to trudność. Jeżeli trudność będzie polegała na przyjemnym rozkminianiu i bazowaniu na wcześniej wytłumaczonych mechanikach to jestem jak najbardziej na tak i z chęcią będę ogrywał tak długo aż uda mi się przejść. Jednak jeżeli to będzie trudne z tego powodu że gra jest po prostu słabo przemyślana lub zbalansowana to przyznam, że mogę odpaść zanim dotrę do końca.

Rozumiem to tak, że gra może być trudna, ale nie powinno się przesadzać. Może warto, aby dać jakiemuś koledze do ogrania swoją grę, aby móc lepiej dopasować bilans? Hmm? 😉

Jakie rady chcesz dać uczestnikom TutJamu?

To jest pytanie, które tak w zasadzie nie powinno się tu znaleźć, ale.. dobrze wiemy, że to nie jest konkurs na światową skalę, a bardziej event, dzięki któremu można się sporo nauczyć jak i otworzyć przed sobą nowe perspektywy. Oto rady od jury płynące prosto z ich serc:

Zróbcie grę, starajcie się zrobić ją jak najlepiej umiecie

Nie śpiesz się, tylko rób wszystko #naspokojnie. Z doświadczenia wiem, że gdy chce się zacząć tworzyć od razu po podaniu tematu i bez przemyślenia wszystkiego, to mogą wyniknąć z tego problemy. Jeśli pracujesz w większej grupie ciężko będzie dojść do jednogłośnie dobrego pomysłu – trzeba iść na kompromis. Nie próbuj robić nie wiadomo jakiej gry, tylko zrób coś prostszego, ale dokończ to. Jeśli masz już jakiś fajny pomysł, to wywal z niego połowę albo i więcej, żebyś na pewno go skończył, bo łatwiej jest coś potem dodać, niż wywalić niedokończone mechaniki zaraz przed zakończeniem jamu. A! I jeszcze jedno. Gry fajnie jest kończyć, więc oszacuj na początku ile masz czasu i ile możesz w tym czasie zrobić.

Kolce.

No poza radą z kolcami – wszystko na umiar 🤣

To game jam. Tutaj nie chodzi o to, żeby zrobić kolejnego Wiedźmina. Tutaj chodzi o naukę i dobrą zabawę. Po prostu wykorzystajcie to co umiecie w ciekawy sposób. Najważniejszy jest pomysł. A od niego ważniejsza dobra zabawa, której Wam życzę!

Pomysł jest mega istotny! Czasem warto poświecić parę pierwszych godzin na przemyślenie pomysłu i zapisanie go niż rzucanie się od razu do pracy nad projektem, którego sam nie jesteś pewien. Bardzo ważne jest to aby twoja gra miała przynajmniej jedną cechę która odróżni ją od pozostałych.

Czy jako jury chcesz coś jeszcze dodać?

Z tym pytaniem wyszło akurat tak, że każdy życzy powodzenia, zatem przekazuję 😄

Podsumowanie

Poznaliśmy zdanie jury nt. tworzonych gier oraz to czego oczekują, a ja liczę, że uczestnikom jamu pomogą te odpowiedzi.

Życzę miłej zabawy i do następnego 😀

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Włączyć powiadomienia? Bardzo pragnę Dam sobie radę