TutJam #2 – wywiad ze zwycięzcą

Cześć moi mili i kochani

W poprzednim wpisie było o zwycięzcach TutJamu #2 dzisiaj natomiast skupimy się nad tym co „autor zwycięskiej gry miał na myśli” 😄 – OshQ Design Zone zgodził się udzielić wywiadu.

Słowem wstępu

OshQ jest twórcą gier, a z tego co udało mi się ustalić, jego produkcje znajdziemy na itch.io jak i w sklepie Google Play. Jego gra From Away cieszy się pozytywną opinią (na tą chwilę 4,6 gwiazdki). Ostatnim jego dziełem jest zwycięska gra TutJamu #2 Glitch: Reboot for the AI revolution. Od czasu do czasu również daje znać o swoich produkcjach na swoim Twitterze – co już nam daje kilka sposobów obserwacji jego poczynań 🙂

OshQ co możesz jeszcze o sobie powiedzieć?

Ktoś ostatnio mi powiedział, ze jestem introwertykiem. I nie mogę zaprzeczyć. Mam już swoje lata, a dzieci potrafią wymęczyć człowieka. Dlatego doceniam teraz cisze i spokój

Od jak dawna tworzysz gry?

Można powiedzieć, że tworze gry odkąd zacząłem się uczyć programowania. W pierwszej kolejności był pomysł na grę, a dopiero później przyszedł czas na naukę programowania. Czy wychodzi na to, że zacząłem 2 lata temu.

Skąd czerpiesz inspiracje?

Najczęściej pomysły przychodzą wraz z tematem GameJam’u, a później są rozwijane. A jeżeli chodzi o gry, które powstały z własnej inicjatywy, to biorę inspiracje ze starych gier i ewentualnie mieszam jakieś mechaniki. Tak naprawdę pomysłów na gry mam więcej niż jestem wstanie zrobić. Sam pomysł nie był nigdy problemem, bardziej brak czasu na jego realizacje.

Jak wpadłeś na pomysł Glitch: Reboot for the AI revolution?

A to proste. Anime Blame!, które można teraz zobaczyć na netflixie. Plus własne pomysły.

Opowiedz coś więcej o grze. Jakie jest źródło assetów – czy sam je tworzyłeś czy jednak część pobierałeś z internetu? Opowiedz coś o fabule.

Jeżeli chodzi o assety to postać była generowana na podstawie animacji z maximo. Wykorzystałem Blendera do stworzenia 2D Sprite’ów Sama animacja „idle” ma 600 klatek. Resztę otoczenia malowałem ręcznie. Zresztą widać, że grafika jest minimalistyczna.

Sam pomysł na grę był o wiele większy i bardziej rozbudowany, ale jak to na GameJam’ach bywa, z pomysłu zostaje tylko 10%.

Fabuła gry, tak jak wspomniałem, była inspirowane Anime „Blame!”. Spodobał mi się tam motyw rozrastającego miasta, które składało się z tysięcy pięter. Chciałem stworzyć grę w której „robot – nasz bohater” odłączył sie od systemu gdzieś w czeluściach miasta i próbuje wydostać się na sam szczyt. Poznając przy tym świat oraz prawa w nim rządzące.

Czy będziesz jeszcze rozwijać Glitch: Reboot for the AI revolution?

Pomysł na grę ma potencjał, ale żeby tę grę rozwijać to cały projekt musiał by być napisany od nowa. A skoro już ma być robiony od nowa to zastanawiam się czy nie zrobić go jako 2,5D. Także nie skreślam pomysłu na grę, ale tak jak wspomniałem, była by to już nowa gra. Obecnego projektu nie będę już rozwijał.

Czy spodziewałeś się wygrania gamejamu?

Strzelałem, że znajdę się w pierwszej piątce. Jak widać po punktacji, to zwyciężyłem minimalnie. Według mnie to każdy kto zrobił grę jest zwycięzcą Także Gratuluje wszystkim 🙂

Czy wcześniej brałeś udział w innych gamejamach i czy też wygrywałeś?

Tak brałem udział i udawało się tez zwyciężać. Ostatni większy GameJam to „KrakJam” gdzie wraz z drużyną zajęliśmy 2 miejsce i dostaliśmy bilety na konferencje DigitalDragons.

Gra, która zdobyła 2 miejsce: https://globalgamejam.org/2022/games/game-about-hacking-6

Jakie kolejne produkcje planujesz?

Kolejne? Ha.. ja chyba muszę zacząć planować dokańczać gry, a nie tworzyć kolejne 😉

Jeśli miałbyś coś poradzić początkującemu GameDev to co byś powiedział?

Jeżeli ktoś chce zacząć robić gry, to niech nigdy nie próbuje od dużych projektów. Żadne MMORPG. To tylko spowoduje, ze człowiek się zniechęci. najlepiej próbować zrobić grę typu „Tank”, „Arkanoid” „Pong” Taką, która uda się skończyć w miesiąc. Nawet jeżeli to będzie malutki projekt, ale skończony to da nam to ogromna satysfakcje.

Z czego najczęściej korzystasz podczas tworzenia gier?

Czy to podchwytliwe pytanie?. Podczas robienia gier najczęściej korzystam z komputera 😛

A jeżeli chodzi o programy to „Krita”,”Godot”,”Blender”,”Audacity” i oczywiście Internet, gdze szukam pomocy, gdy natrafię na jakiś problem.

Czy masz swój ulubiony silnik do tworzenia gier?

Tak. Korzystam tylko z Godot’a. Moim zdaniem to najlepszy silnik do robienia gier 2D. To zaledwie 50MB. Nie trzeba go instalować, a ma wszystko co potrzebne do stworzenia gry. W sam raz dla osób zaczynających naukę.

I na zakończenie

Dziękuję bardzo za udzielenie wywiadu! 😀 Troszkę czasu nam to zeszło, ale warto było czekać 😉 Polecam też poszukać produkcji OshQ oraz zobaczyć jego gry na Itch.io.

Dziękuję również za to, że jesteście z nami i pamiętajcie wspierać niezależnych twórców! Pozdrawiamy 😀

Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
1 rok temu

[…] popularnym artykułem był wywiad z OshQ. Jeszcze raz dziękuję za wkład w mój blog jakim było udzielenie odpowiedzi na kilka pytań […]

Włączyć powiadomienia? Bardzo pragnę Dam sobie radę